چند نکته در مورد دندانپزشکی کودکان


رفتن به مطب دندانپزشکی برای بچه ها همیشه ترسناک و سخت است. می توان گفت کودکان از رفتن به مطب دندانپزشکی خوششان نمی آید و بسیاری از آنها با پزشک خود همکاری نمی کنند. در شروع اولین ویزیت پزشک، کودکان خردسال ممکن است شروع به گریه و بی قراری کنند و روند مراقبت را مختل کند. طبیعتا دندانپزشکان اطفال با انتخاب این شاخه از دندانپزشکی آموزش های لازم را در خصوص نحوه برخورد با این کودکان دیده اند و تمام تلاش خود را به کار می گیرند تا مراجعه به مطب دندانپزشکی برای آنها خاطره ترسناکی نباشد. در این راستا و برای ایجاد فضایی که کودک احساس ترس کمتری داشته باشد و حداکثر تعامل با پزشک را داشته باشد باید چند نکته را رعایت کرد.

در این مقاله به ویژگی های دندانپزشکی کودکان و مطب دندانپزشکی کودکان که باید آنها را داشته باشد می پردازیم.

دندانپزشک اطفال چه می کند؟

دندانپزشک متخصص اطفال مراقبت و درمان لازم را از کودکی تا نوجوانی بر عهده دارد. پس از گذراندن دوره دندانپزشکی عمومی، دندانپزشک به تحصیل، کار بالینی و کسب تجربه در تخصص دندانپزشکی کودکان ادامه می دهد تا آمادگی لازم را برای رفع نیازهای این گروه سنی کسب کند.

دندان های شیری در 6 ماه اول زندگی رشد می کنند و اولین دندان شیری در 6 یا 7 سالگی شروع به افتادن می کند. کودکان بدون توجه به بهداشت دهان و دندان زندگی می کنند، چه در دوره رویش دندان های شیری و چه زمانی که این دندان های شیری با دندان های دائمی جایگزین می شوند، بنابراین به دلیل پوسیدگی و بیماری های دهان به دندانپزشک اطفال مراجعه می کنند.

دندانپزشکی کودکان باید شامل مراقبت های بهداشتی دهان و دندان کودکان باشد:

معاینه دهانی نوزادان و ارزیابی خطر پوسیدگی دندان در مادر و کودک

مراقبت های پیشگیرانه شامل روش های تمیز کردن و توصیه های تغذیه ای

اصلاح پوسیدگی و مشکلات دندانی

ارائه مشاوره، پیشگیری و درمان به موقع برای مواردی که نیاز به ارتودنسی دارند

ترمیم و رفع آسیب ها و شکستگی های دندان

خدماتی مانند فلورایدتراپی، فیشور پر کردن، پالپوتومی و پالپکتومی (برداشتن اعصاب و درمان ریشه دندان های شیری)، روکش و ....

دندانپزشکی کودکان باید چه شرایطی را برای کودکان فراهم کند؟

رفتار دندانپزشک و کودک بسیار مهم است. دندانپزشک باید تعامل زیادی با کودک داشته باشد و سعی کند ایمنی او را تضمین کند. باید جو و روشی گرم و صمیمی ایجاد کرد تا کودک بتواند به او اعتماد کند و نگران نباشد. علاوه بر این، نگرش بقیه کارکنان بیمارستان یا مطب بسیار مهم است. از لحظه ورود کودک به بیمارستان باید شرایطی فراهم شود تا کودک احساس راحتی کند. یک پزشک خوب برای ارتباط با بیمارش وقت می گذارد و سعی می کند آزمایش ها، درمان ها و درمان های مناسب را با دقت و حوصله ارائه دهد.

برخی از کودکان به دلیل ترس و استرس وقتی برای اولین بار به کلینیک دندانپزشکی مراجعه می کنند رفتار پرخاشگرانه و گریه کننده از خود نشان می دهند. این رفتارها کاملا طبیعی است اما نکته اصلی این است که دندانپزشک بتواند با رویکردی مناسب کودک را آرام کند و فضای موجود را نرم کند. همانطور که گفته شد، دندانپزشکان اطفال آموزش های لازم را در زمینه نحوه تعامل و تعامل با کودکان دیده اند.

شرایط کلینیک دندانپزشکی کودکان چگونه باید باشد؟

اولین باری که کودک برای معاینه به مطب دندانپزشکی مراجعه می کند بسیار مهم و حیاتی است. فضایی که کودک در آن راه می رود نباید به گونه ای باشد که در او ترس ایجاد کند. محیط کلینیک دندانپزشکی اطفال باید به طور خاص برای کودکان طراحی و ساخته شود. یعنی رنگ های شاد و تزئینات جالب برای کودکان داشته باشد و امکانات بازی و سرگرمی را فراهم کند. بچه ها نباید احساس کنند که وارد فضای ترسناکی شده اند و هر لحظه قصد فرار از آنجا را داشته باشند. بلکه باید شرایطی فراهم شود که کودک مضطرب برای نوبت بعدی در کلینیک حاضر شود.

طراحی خوب برای یک مطب دندانپزشکی شامل نور مناسب است. سطح روشنایی نه آنقدر پایین است که کودک بترسد و نه آنقدر زیاد که اضطراب او را افزایش دهد.

نکته دیگر استفاده از رنگ هایی است که احساسات را آرام می کند. رنگ های روشن و قرمز باعث ترس و خطر در کودکان می شود. با این حال، رنگ هایی مانند سبز، زرد و آبی آرامش بیشتری ایجاد می کنند و دوستدار محیط زیست هستند. عکس های شخصیت های کارتونی معروف باید روی دیوارها نقاشی شود. کودکان با دیدن شخصیت های آشنا احساس راحتی می کنند. بنابراین، چنین طرحی می تواند انجام جراحی یا معاینات دندانپزشکی را برای آنها آسان کند.

نقش خانواده در آماده سازی کودک برای اولین معاینه دندانپزشکی

والدین کودک باید بهترین دندانپزشک اطفال را انتخاب کنند، کسی که علاقه مند به کار با کودک است. دندانپزشک اطفال باید در مقابل رفتار غیرمنتظره کودک صبور باشد. بنابراین اولین وظیفه والدین یافتن کلینیک یا مطب دندانپزشکی است که استانداردهای لازم را داشته باشد و محیط مناسبی را برای کودکان فراهم کند.

قدم بعدی این است که والدین قبل از رفتن به بیمارستان با کودک خود صحبت کرده و مقدمات لازم را برای او فراهم کنند. آنها باید به کودک خود در مورد نیاز به مراجعه به دندانپزشک ایده خوبی بدهند. همچنین باید به کلماتی که در مکالمه خود استفاده می کنند توجه کنند. از به کار بردن کلماتی که باعث انتقاد منفی و ترس در کودک می شود خودداری کنید و در مورد افکار دردناک خود در این زمینه چیزی نگویید. ایجاد ذهنیت صحیح در مورد دندانپزشکی یکی دیگر از پیشرفت ها در این زمینه است.

به این نکات توجه کنید:

قبل از رفتن به کلینیک، مطمئن شوید که فرزندتان به اندازه کافی استراحت می کند. کودک نباید برای انجام اقدامات دندانپزشکی خسته شود.

به فرزندتان برای رفتن به کلینیک یا کار با پزشک رشوه ندهید. اما اگر رفتار خوبی داشت با او به عنوان یک هدیه رفتار کنید.

اگر کودک شما بیماری خاصی مانند آسم، بیماری قلبی، صرع، دیابت، زوال عقل و غیره دارد، آن را از دندانپزشک پنهان نکنید. زیرا می تواند در روند درمان کودک شما اختلال ایجاد کند. مهم است که دندانپزشکان و دستیاران مطب آمادگی کافی برای مقابله با این شرایط را زودتر از موعد انجام دهند. همچنین به دندانپزشک بگویید کودک شما چه داروهایی را در طول روز مصرف می کند.

اما هنگام مراجعه به کلینیک کودکان یا مطب دندانپزشکی چه باید کرد؟

مهمترین چیز در این مورد اعتماد کامل به پزشک و کارکنان کلینیک دندانپزشکی است. به یاد داشته باشید که در هر صورت باید در روند پزشکی دخالت کنید. بدانید که تمام اقداماتی که برای کنترل رفتار فرزندتان باید انجام دهید بر اساس اصول روانشناسی کودک است و جای نگرانی نیست. بنابراین اگر دیدید لحن و لحن صدای دندانپزشک تغییر می کند، از رفتار کودک جلوگیری کنید یا بخواهید با بیمار اتاق را ترک کند، نگران و نگران نباشید.

اگر می خواهید مشکل پزشکی یا دندانی را با دندانپزشک کودک خود در میان بگذارید، با دندانپزشک به تنهایی و نه جلوی کودک صحبت کنید.

انتخاب روش های درمانی و روش درمان را به دندانپزشک بسپارید و در این موضوع دچار سردرگمی نشوید. به طور کلی بهتر است برای کودک دارو تهیه شود تا در مراحل اولیه باعث ایجاد درد و ناراحتی نشود.

به طور کلی، ما تمام تلاش خود را می کنیم تا از موقعیتی جلوگیری کنیم که شما و فرزندتان برای همیشه از خاطره مراجعه به دندانپزشک بترسید.
متن کامل مقاله را بخوانید: https://payju.ir/content/لیست-دندانپزشکان-شیراز

آهنگ جدید حامد همایون به نام یکم بی تفاوت یه عالم غریبه دل نیمه جونم هنوزم غریبه

متن آهنگ یکم بی تفاوت یه عالم غریبه دل نیمه جونم هنوزم غریبه حامد همایون


یکم بی تفاوت یه عالم غریبه دل نیمه جونم هنوزم غریبه غریبه غریبه!♫!

https://musicdel.ir/single-tracks/94777/