ماشین ظرفشویی چگونه کار می کند؟


ماشین ظرفشویی چگونه کار می کند؟ بسیاری از مصرف کنندگان این سوال را از خود می پرسند: ماشین ظرفشویی چگونه کار می کند؟ اگر ندانیم ماشین ظرفشویی چگونه کار می کند، نمی توانیم به خوبی از آن استفاده کنیم. حتی اگر بخواهیم ماشین ظرفشویی بخریم، دانستن نحوه عملکرد ماشین ظرفشویی می تواند به ما مزیت رقابتی نسبت به دیگران بدهد.

بسیاری از کاربران نحوه استفاده از ماشین ظرفشویی را نمی دانند. و اکثر کاربران حتی از یک سوم توان ماشین ظرفشویی استفاده نمی کنند. در مقاله  خدمات پس از فروش بوش  نحوه کار ماشین ظرفشویی سعی می کنیم قدم به قدم توضیح دهیم و به زبان ساده نحوه عملکرد ماشین ظرفشویی را توضیح دهیم.


ماشین ظرفشویی چگونه کار می کند؟

ماشین ظرفشویی به یک وسیله مهم و ضروری در هر آشپزخانه تبدیل شده است. بنابراین هر خانه ای باید ماشین ظرفشویی داشته باشد.

در واقع ماشین ظرفشویی رباتی است که ظروف کثیف را شسته و تمیز می کند. ظروف باید در آنجا قرار گیرند، مواد شوینده ریخته شود و برنامه شستشوی مناسب انتخاب شود و سپس ماشین ظرفشویی روشن باشد.

نحوه کار ماشین ظرفشویی:

کم آب شده

آب را گرم کرده و به دمای مناسب می رساند

مواد شوینده را در زمان مشخصی توزیع می کند

فشار، آب را از طریق جت های آب می راند تا ظروف را تمیز کند

آب کثیف را از بین می برد

برای شستشوی ظروف دوباره به آب نیاز است

بعد از آن دوباره آب را از قابلمه خارج می کند

اگر سکوی خشک کردن انتخاب شده است، البته، هوا را گرم کنید تا ظروف خشک شوند

علاوه بر این، ماشین های ظرفشویی دارای خودکنترلی هستند تا همه چیز به درستی و منظم انجام شود. یک تایمر (یا یک کامپیوتر کوچک) مدت زمان هر چرخه (برنامه) را نشان می دهد. سنسور دمای هوا و آب برای جلوگیری از بالا رفتن بیش از حد دما و آسیب رساندن به ظروف و سنسور دیگری که در صورت بالا بودن سطح آب هشدار می دهد و تخلیه را فعال می کند تا ماشین ظرفشویی سرریز نشود. برخی از ماشین های ظرفشویی سنسوری نیز دارند که میزان کثیفی آب خارج شده از ظروف را نشان می دهد. اگر آب به اندازه کافی تمیز باشد، خود ماشین ظرفشویی متوجه می شود که ظروف شسته شده اند.

در این مقاله قصد داریم ببینیم ماشین ظرفشویی چگونه کار می کند و چگونه یک ماشین ظرفشویی خوب با ویژگی های مناسب بخریم.

?

چه اتفاقی در داخل ماشین ظرفشویی می افتد!

اگرچه ماشین های ظرفشویی بدون آب هستند، اما با آب پر نمی شوند. تنها یک مخزن در پایین دستگاه با آب پر شده است. در اینجا چیزهایی وجود دارد که آب را تا 130 و 140 درجه فارنهایت (54.44 و 60 درجه سانتیگراد) گرم می کنند. یک پمپ وجود دارد که آب را به جت ها می برد، آب جت ها تحت فشار ظروف کثیف پمپ می شود. وقتی انگشت خود را روی شلنگ می گذارید، ناحیه ای که آب از آن خارج می شود را کاهش می دهید و آب با سرعت بیشتری خارج می شود. جت های ماشین ظرفشویی به همین صورت عمل می کنند. فشار آب، جت‌های اسپری را که روی دسته کار می‌کنند، بسیار شبیه به چمن‌پاش می‌گرداند.

پس از تمیز کردن و شستشو، آب به مخزن پایینی جریان می یابد و از آنجا پمپ آب را از طریق دستگاه هدایت می کند. بسته به نوع ماشین ظرفشویی، آب می تواند وارد لوله های تخلیه زیر سینک شود یا از طریق شیلنگ تخلیه به سینک هدایت شود.

آخرین مرحله در چرخه شستشو، چرخه خشک اختیاری است. یک المنت گرم کننده در زیر دستگاه، هوای داخل را گرم می کند تا ظروف خشک شود. برخی از مدل ها ظروف را به صورت خودکار خشک می کنند که انرژی کمتری مصرف می کند.

ماشین ظرفشویی خیلی پیچیده نیست. در قسمت بعدی به بررسی اجزای اصلی ماشین ظرفشویی می پردازیم.

مکانیزم کنترل در داخل در و پشت صفحه کنترل قرار دارد. اکثر واحدها از یک سیستم الکترومکانیکی ساده استفاده می کنند: نشان می دهد که هر مرحله چقدر طول می کشد و هر عملکرد را در زمان مناسب فعال می کند (مانند عملکردهای توزیع مواد شوینده، اسپری شستشو و تخلیه). برخی از مدل های ماشین ظرفشویی با قیمت بالاتر ممکن است دارای سیستم کنترل هوشمند (کامپیوتری) باشند. مدل های دیگری نیز وجود دارند که دارای یک میکرو سوئیچ (یک جفت ضامن) هستند که تا زمانی که درب کاملا بسته نشود، شروع به کار نمی کند. برخی دیگر دارای قفل ایمنی کودک هستند که به آنها مزیت رقابتی نسبت به سایر مدل ها می دهد. البته باید توجه داشته باشید که هر چه ماشین ظرفشویی امکانات بیشتری داشته باشد، قیمت آن بیشتر خواهد بود.

شیر تخلیه ماشین ظرفشویی چگونه کار می کند؟

در اینجا آب از ورودی خانه وارد ماشین ظرفشویی می شود. دستگاه آب را به داخل مخزن ماشین ظرفشویی پمپ می کند - وقتی دریچه تخلیه باز است، فشار آب آب را به داخل ماشین هدایت می کند.

پمپ در ماشین لباسشویی چگونه کار می کند؟

پمپ یک موتور الکتریکی است. در مرحله پمپاژ، پمپ آب را با فشار به نگهدارنده اسپری فشار می دهد. در فاز تخلیه، پمپ آب را به سمت شیلنگ تخلیه هدایت می کند. موتور پمپ در زیر مخزن و در مرکز ماشین ظرفشویی نصب می شود.

انواع پمپ ماشین ظرفشویی:

برگشت پذیر: این پمپ ها با معکوس کردن جهت موتور بین بازوهای اسپری و جریان آب جابجا می شوند. پمپ های برگشت پذیر معمولاً بالا می روند.

در خودروهای بدون تسمه، موتور در یک جهت حرکت می کند، بنابراین جهت جریان از بازوهای اسپری به سمت تخلیه توسط شیر برقی تغییر می کند تا شیر برقی به موقع دریچه ها یا اتصالات شلنگ را باز یا بسته کند. پمپ های برگشتی معمولاً به صورت افقی نصب می شوند.

پمپ مستقیم: ماشین های ظرفشویی می توانند به طور دائم نصب شوند یا قابل حمل باشند. واحدهای قابل حمل از طرفین و بالا بسته می شوند و می توانید آنها را روی نیمکت قرار دهید. در صورت عدم استفاده، می توان آنها را در کنار دیوار قرار داد. وقتی می خواهید شستشو را شروع کنید، می توانیم ماشین را روی چرخ هایی در زیر سینک بکشیم، جایی که به سینک وصل می شود و خروجی شلنگ دارد. برای نصب ثابت، ماشین ظرفشویی زیر میز آشپزخانه قرار می گیرد و پرچ می شود. شیلنگ های زیر سینک مستقیماً به شیلنگ آب گرم و شلنگ تخلیه متصل می شوند و معمولاً یک دستگاه زیر سینک متصل می شود. هر دو نوع نصب به یک کابل 220 ولتی نیاز دارند.

اگر ماشین ظرفشویی شما ظروف را تمیز نمی کند، ممکن است ظروف را به درستی در ماشین ظرفشویی قرار ندهید.

اگرچه ماشین‌ها بیشتر کار را انجام می‌دهند، اما انسان‌ها باید نقش خود را انجام دهند. در اینجا نکاتی وجود دارد که به بهبود عملکرد دستگاه شما کمک می کند و آن را قابل اطمینان تر، سریع تر و کارآمدتر می کند.

?

چگونه از ماشین لباسشویی به درستی استفاده کنیم؟

از مواد شوینده معمولی ظرفشویی استفاده نکنید. فوم از دستگاه سرریز می شود.

دستگاه را با ظروف اضافه نکنید. باید در ظروف فضایی برای اسپری جت های اسپری بگذارید.

کثیف ترین ظروف را جلوی اسپری جت (معمولاً در مرکز) قرار دهید.

ظروف فولادی و نقره ای را با هم در دستگاه قرار ندهید. قرار دادن هر دو نوع فلز در محیط مرطوب باعث زنگ زدگی آنها می شود.

سعی کنید فنجان ها، قاشق ها و سایر ظروف را به همان سبک کنار غذا قرار دهید. در غیر این صورت به هم می چسبند و آب به تمام قسمت های بشقاب نمی رسد.

ظروف چوبی، چدنی، چینی، کریستالی یا رنگ شده با دست را در ماشین ظرفشویی قرار ندهید. این ظروف را با دست بشویید.

وقتی فشار آب زیاد است مثلا در شب ماشین ظرفشویی را روشن کنید.

اگر آب خانه شما سفت است (آب دارای نمک بالایی است)، از مواد شوینده بیشتری استفاده کنید.

برای از بین بردن لکه ها و خشک شدن سریع ظروف از مایع ظرفشویی استفاده کنید.

ظرف پلاستیکی را روی قفسه پایینی قرار ندهید، به خصوص اگر سطح خشک شدن کامل را انتخاب کرده باشید. عناصر گرمایشی می توانند برخی از پلاستیک ها را ذوب کنند.

ظروف را از قبل نشویید. سطح pH ماشین ظرفشویی بر اساس میزان ذرات کثیفی چسبیده به ظروف تعیین می شود. البته قطعات بزرگ باید دور ریخته شوند.

مواد شوینده در ماشین ظرفشویی چگونه کار می کند؟

مواد شوینده یکی از مهمترین موارد در راه اندازی ماشین لباسشویی است. مواد شوینده یا شوینده مواد معدنی یا سختی آب را کاهش می دهد. مواد شوینده دارای حلال هایی هستند که ذرات گیر کرده غذا را حل کرده و شل می کند و کمک می کند تا ذرات سریعتر از ظرف خارج شوند. شما نمی توانید از هیچ نوع شوینده ای استفاده کنید، فقط از شوینده هایی استفاده کنید که دارای فرمول شوینده خاصی هستند که باید استفاده شوند. سایر مواد شوینده به ظروف آسیب می رسانند یا کف زیادی تولید می کنند که از دستگاه خارج می شود. انتخاب نوع حمام (قرص، پودر یا ژل) کاملاً به شما بستگی دارد. هیچ کدام از این شوینده ها بهتر از بقیه نیستند و از نظر کیفیت تفاوتی نخواهند داشت.

مشکل اکثر مردم با ماشین ظرفشویی تمیز نشدن ظروف است. مشکلاتی مانند باقیمانده غذا یا تجمع مواد شوینده. شاید مشکل فشار آب باشد، احتمالاً شیر ورودی آب باید تعویض شود. یکی دیگر از مشکلات رایج سختی آب است. اگر آب سخت دارید، رسوبات می توانند جت آب را مسدود کنند. هر نازل آب ریز را با سیم یا سوزن تمیز کنید و به جای مواد شوینده از سرکه استفاده کنید و ماشین ظرفشویی را ماهی یک بار روشن کنید.

گاهی ممکن است آب به درستی از دستگاه تخلیه نشود، ممکن است در لوله ها گرفتگی و گرفتگی وجود داشته باشد یا پمپ مشکل داشته باشد. ممکن است ماشین ظرفشویی شما آنقدر پر از حباب باشد که حسگرها نتوانند تفاوت بین حباب و آب را تشخیص دهند. به همین دلیل زودتر مرحله تخلیه متوقف شد. از پودر صابون کمتر استفاده کنید.

?

راهنمای خرید ماشین لباسشویی

بسیاری از کاربران می خواهند بدانند چه نوع ماشین ظرفشویی خوب است؟ یا نمونه خوبی از ظرف شستن! با ما همراه باشید تا بهترین ماشین های ظرفشویی را به شما بگوییم.

ماشین های ظرفشویی مدرن بر اساس اصول مشابه کار می کنند. حتی ماشین های ظرفشویی ارزان هم خوب هستند. فقط یادتان باشد ماشین ظرفشویی بخرید که ویژگی های مورد نیاز شما را داشته باشد، نه ماشین ظرفشویی هایی که نیاز ندارید و هرگز استفاده نکنید. عمر ابزار، اندازه و راحتی از عوامل اصلی متمایز کننده این مدل از سایر مدل ها هستند.

اندازه ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی در اندازه های مختلف ساخته می شود. کوچکترین آنها ماشین ظرفشویی هستند. اندازه این ابزارها نصف دو کاسه است. و می توانید در مدت 20 دقیقه آنها را کاملاً بشویید. در صورت عدم استفاده، پوشانده می شود و به عنوان پیشخوان استفاده می شود.

اندازه استاندارد یک ماشین ظرفشویی 24 اینچ عرض (حدود 50 سانتی متر) است. با این حال، واحدهای 18 اینچی وجود دارند که معمولاً به آنها ماشین ظرفشویی "آپارتمانی" گفته می شود. بدیهی است که ماشین ظرفشویی های بزرگتر می توانند ظرف های بیشتری را جابجا کنند. اگر خانواده پرجمعیتی دارید، یک مدل 30 اینچی (حدود 76 سانتی متر) ممکن است اندازه مناسبی داشته باشد. تمام مدل های بزرگتر از این برای مقاصد تجاری استفاده می شود.

ماشین ظرفشویی متحرک ماشین ظرفشویی کوچکی است که انرژی کمتری نسبت به ماشین ظرفشویی سایز کامل مصرف می کند و برای آشپزخانه های کوچکی که جایی برای ماشین ظرفشویی فول سایز وجود ندارد مناسب است. همچنین مدل هایی با سینک دوبل با عملکرد جداگانه وجود دارد. برای تعمیر ظرفشویی بوش با ما تماس بگیرید.

تانک و چنگک

مدل های ارزان دارای مخازن پلاستیکی، مدل های متوسط ​​و بسیار گران دارای مخازن استیل هستند. در مدل‌های ارزان‌تر، ذرات غذای باقی‌مانده به فیلتر ختم می‌شوند که باید به صورت دستی و مرتب تمیز شوند. اما مدل‌های گران‌تر دارای فیلترهای شخصی هستند، برخی دارای خردکن‌های کوچکی هستند که قطعات بزرگ را می‌شکنند و با آب کثیف از دستگاه خارج می‌کنند. چنگک ها دسته های کاسه ها به اشکال مختلف هستند. هر چه قیمت ماشین لباسشویی بالاتر باشد، ماشین لباسشویی انعطاف پذیرتر و سازگارتر خواهد بود. این می تواند یک قفسه انعطاف پذیر، قفسه های تاشو، ردیف های بیشتر و مواد اضافی برای بیرون آوردن داشته باشد. اگر ظروف بزرگی دارید که مرتباً آنها را می شویید، مطمئن شوید که آنها را به فروشگاه سخت افزار می برید تا مطمئن شوید که قفسه مناسب را تهیه می کنید.

دستورالعمل های اضافی

انواع مراحل و کنترل های شستشو از ویژگی های اضافی هستند که می توانند ماشین ظرفشویی را گرانتر کنند. دستگاه‌های ارزان‌تر دارای یک کنترل مکانیکی هستند که از نشانگر و تایمر برای تنظیم سطوح مختلف استفاده می‌کند. کنترل‌کننده‌های دکمه‌ای با نمایشگرهای دیجیتال و تایمرهای کامپیوتری گران‌تر هستند. اما هنگام شستشو با مدل های ارزان تر تفاوتی ندارند. برخی از ماشین‌ها دارای برنامه‌ها و گزینه‌های زیادی هستند، مانند شستشو با فشار و قدرت بالا، حالت‌های ضدعفونی و شستشوی چینی/کریستالی. نیازهای اساسی ماشین ظرفشویی شما سه مرحله اساسی است:

مرحله آبگیری و نگهداری ظروفی که چند روز پیش شسته شده و در دستگاه گذاشته شده تمیزتر خواهد بود. خشک کن داغ ظروف را سریعتر خشک می کند، اما این عملکرد انرژی زیادی مصرف می کند.

کنترل ماشین ظرفشویی گرانتر در لبه بالایی درب ماشین قرار دارد.

لوازم گران قیمت بسیار شیک و جذاب هستند، با طراحی درب ورودی که با کابینت آشپزخانه همخوانی دارد. اگر آشپزخانه به اتاق نشیمن متصل است، بی صدا بودن دستگاه می تواند برای صرف هزینه بیشتر مهم باشد. دستگاه های گران تر صدا ندارند. به یاد داشته باشید که ماشین های ظرفشویی با دستگاه های خردکن مواد غذایی صدای بیشتری تولید می کنند.

هزینه ها و مصرف انرژی

آخرین چیزی که باید مراقب آن باشید مصرف آب و انرژی است. دستورالعمل های انرژی استار دولت ایالات متحده شامل نموداری است که مصرف انرژی سالانه مدل های مختلف ماشین ظرفشویی را مقایسه می کند. اگر به قبوض آب و برق خود اهمیت می دهید و محیط زیست برایتان مهم است، این جدول به شما در انتخاب مدل مناسب کمک می کند. برای یک ماشین ظرفشویی مدرن چقدر می پردازید؟ یک مدل قوی با عملکرد خوب بدون امکانات و آپشن های اضافی نزدیک به 200 دلار است. مدل هایی که از 330 تا 700 دلار قیمت دارند، مدل هایی با پله های اضافی، قفسه های قابل تنظیم، مخازن بزرگتر و لوازم جانبی بهتر هستند. ماشین ظرفشویی اروپایی حدود 2000 دلار قیمت دارد و دارای تمام ویژگی ها و عملکردهایی مانند نرم کننده آب و سنسور خلوص آب است.

مقررات دولتی کارایی ماشین های ظرفشویی را تا زمانی که مدل شما قبل از 1990 باشد بسیار افزایش داده است. استفاده از ماشین ظرفشویی باعث صرفه جویی در مصرف آب و انرژی و البته زمان می شود. این بستگی به ویژگی های ماشین ظرفشویی شما دارد، برخی افراد از آب و زمان بیشتری برای شستشو استفاده می کنند. انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی تخمین می زند که در هفته حدود 6 ساعت در زمان صرفه جویی می شود و در هر بار استفاده از ماشین ظرفشویی 8 گالن آب مصرف می شود، در حالی که حدود 16 گالن آب برای شستشوی دستی مصرف می شود.

ماشین لباسشویی تجاری

ظروف مورد استفاده در رستوران ها در اندازه ها و اشکال مختلف هستند. آنها مانند سایر ماهیگیران با جت های آب گرم کار می کنند. اما این ماشین لباسشویی ها ثابت و پایدار هستند، اغلب مورد استفاده قرار می گیرند، بنابراین بسیار کار می کنند و بار زیادی دارند. از پمپ گرفته تا قفسه ها، حتی پیچ های گردن، همه چیز در یک ماشین ماهیگیری تجاری بسیار قوی است. ماشین های تجاری نیز قادر به شستن ظروف بسیار سریع هستند، تمام قفسه لیوان ها و بشقاب ها را می توان در چند دقیقه تمیز کرد. اکثر مدل ها از آب زیادی استفاده می کنند، اما در روش شستشوی داده شده از آب نیز استفاده می شود، البته قبل از پمپاژ آن در سرهای اسپری، از فیلترها عبور می کند تا آب تمیز وارد دستگاه شود.

ماشین ظرفشویی های تجاری دارای قفسه های استاندارد برای این منظور هستند. ضدعفونی در رستوران مهمتر از خانه است. در واقع دمای معمولی ماشین ظرفشویی برای ضدعفونی کامل ظروف کافی نیست. برخی از ماشین های تجاری دارای مرحله ویژه ای برای شستشوی ظروف با آب در دمای بالای 180 درجه فارنهایت (حدود 83 درجه سانتیگراد) هستند. برخی از مدل ها به جای دمای بالا از محلول کلر استفاده می کنند.