تاریخچه زبان بدن


در بیشتر موارد، برای درک حرف های طرف مقابل، نباید به حرف های طرف مقابل تکیه کنید، زیرا زبان بدن او اغلب با شما صحبت می کند. شاید شما متوجه وضعیت و رفتار آن شخص در هنگام صحبت با او شده باشید. این حالات و رفتارها گاهی ارادی و گاهی غیرارادی است. برای جزئیات بیشتر در این مورد تا پایان این مقاله با  زهرا شیراحمدی همراه باشید.


زبان بدن چیست؟

زبان بدن مجموعه ای از رفتارهای غیرکلامی و فیزیکی است که از طریق آن فرد می تواند پیام خود را بدون مکالمه منتقل کند. در این صورت اگر با تکنیک های آموزش زبان بدن زهرا شیراحمدی  آشنا باشید می توانید پیام خود را به درستی منتقل کنید اما اگر در این زمینه آشنایی ندارید ممکن است هنگام ارسال پیام سریع دچار مشکل شوید.


تاریخچه زبان بدن

اگر بخواهیم درباره تاریخچه زبان بدن به تفصیل صحبت کنیم باید بگوییم که بشر از ابتدا از زبان بدن استفاده می کرده است. اما بعدها بیشتر بحث شد به این صورت که علم مرتبط حدود شصت سال پیش پدید آمد. علم زبان بدن نتیجه تحقیقات روانشناسان، جانورشناسان، انسان شناسان و جامعه شناسان است. اگر زبان بدن افراد را رعایت کنید، اطلاعات زیادی به دست می آورید زیرا هر حرکت و ژستی افکار و احساس را آشکار می کند.

زبان اشاره آمریکایی

هر کشوری زبان بدن مخصوص به خود را دارد، بنابراین حرکت دادن هر قسمت از بدن در کشورهای مختلف می تواند معانی مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال، وقتی آمریکایی ها شست خود را بالا می برند و چهار انگشت بعدی را می بندند، به معنای تأیید چیزی است. اما این اقدام در ایران بسیار سخت تلقی می شود.

در مثالی دیگر، هنگامی که مردان آمریکایی با دست دادن و سپس دست زدن به شانه ها به یکدیگر سلام می کنند، این زبان بدن برای دوستان نزدیک است. همچنین هنگام صحبت با فردی از آمریکا باید فاصله خود را با آن شخص حفظ کنید، زیرا اگر بیش از حد نزدیک شوید، آنها احساس امنیت می کنند. برقراری تماس چشمی در آمریکا یک قدرت محسوب می شود. هنگامی که با یک آمریکایی در مورد موضوعی صحبت می کنید، بهتر است آن را نادیده نگیرید زیرا تأثیر قابل توجهی بر نتیجه شما دارد.

زبان بدن در اروپا

اروپا از کشورهای مختلفی تشکیل شده است، بنابراین نمی توان تشخیص داد که زبان بدن در سراسر اروپا رایج است یا خیر، اما می توان به معروف ترین زبان بدن برخی از کشورهای اروپایی اشاره کرد.

به عنوان مثال، ایتالیایی ها اغلب هنگام صحبت کردن، دستان خود را حرکت می دهند. یکی از متداول ترین حرکات آنها بالا بردن دست و سپس استفاده از نوک انگشتان برای تعیین نقطه ای است که دست شکل مخروطی می گیرد. سپس مچ دست خود را بالا و پایین می برند. این ژست هنگام پرسیدن سوال استفاده می شود. با نگاهی دقیق تر، وقتی مردم در هنگام پرسیدن سوال هیچ امیدی به دریافت پاسخ صحیح از طرف مقابل ندارند، دست خود را اینگونه می گذارند.

در یکی دیگر از کشورهای اروپایی مانند فرانسه، اگر از یک فرانسوی در مورد چیزی یا شخصی بپرسید، آن چیز یا شخص به طور کلی خوب است، اما اگر ویژگی های جالبی وجود نداشته باشد، خنثی است و پاسخ فرانسوی مانند یک قایق است که به عقب و جلو می چرخد. ، دستانشان را بالا می برند و می گویند.

زبان بدن در ایران

در ایران اقوام و شهرهای مختلفی وجود دارد. هر گروه زبان بدن متفاوتی دارد. همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم، در آمریکا نشان دادن انگشت شست خود بر روی تلفن خود نشانه تایید است. اما در خاورمیانه به خصوص ایران نشان دادن انگشت شست بسیار زشت است. اما امروزه با گسترش تکنولوژی و دسترسی مردم به اینترنت و انواع فیلم های هالیوودی آسان است. نشان دادن انگشت شست دیگر مانند گذشته نامناسب تلقی نمی شود.

زبان بدن در سیاست

مردم پس از انتصاب در مناصب سیاسی باید بسیار مراقب اعمال و رفتار خود باشند. چون در انظار عمومی ظاهر می شود و هزاران نفر آن را می بینند، می توان با یک عمل نادرست و غیر قابل قبول، قصد دیگری را به مردم اعلام کرد. برای این منظور سیاستمداران در دوره های زبان بدن آموزش می بینند.

سیاستمداران از زبان بدن عاقلانه استفاده می کنند. وقتی هنگام صحبت کردن، آغوش خود را به پهلو باز می کنند، به این معنی است که چیزی برای پنهان کردن ندارند.

در مثالی دیگر، وقتی سیاستمداری از پشت تریبون با میز روبرو صحبت می‌کند، اگر پشت میکروفون از قول‌هایی صحبت کند و میز را با دو دست بگیرد، این ژست یک احساس به وجود می‌آید. از سوی دیگر، شخص مورد نظر در راه خود تزلزل ناپذیر است.

یک سیاستمدار کوبایی زمانی که می خواست بی اعتمادی خود را به طرف مقابل نشان دهد از زبان بدن استفاده کرد. به طوری که دست به شکل L روی صورت قرار می گیرد.در حالت L انگشت اشاره و شست باز می ماند و سه انگشت دیگر بسته می شود.

پیشنهاد دانشمند

اگر می خواهید در مکالمه خود به نتایج دلخواه برسید، بهتر است زبان بدن خود را خودکار کنید، زیرا استفاده از زبان بدن به مکالمه شما قدرت می دهد و مهارت های شما را نشان می دهد. برخی افراد به طور غیرارادی از زبان بدن استفاده می کنند، در حالی که برخی دیگر برای استفاده از آن و انجام تمرینات لازم آموزش دیده اند.

سایت آموزشی علم ساز میزبان وبینارهای آموزشی ماهانه رایگان برای علاقه مندان به یادگیری مهارت های گفتاری است. اگر می خواهید در این وبینارها شرکت کنید، فقط ثبت نام کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد